Tappet fortsätter även under årets första sommarmånad för Microsofts senaste webbläsare Edge. Den som skulle ersätta den gamla trotjänaren Internet Explorer. Juni-siffrorna från analysföretagen visar på en betydande minskning av användare.

Enligt en uppskattning gjord på data från analytikerföretaget Net Application har användarandelarna för de bägge webbläsarna minskat en procentandel sedan senaste mätningen i maj. I dag utgör de två 23,2 procent av marknaden.

Minskningen i maj var den största sedan i januari och kan vara ett tecken på en brantare nedgång. Risken finns att de återigen får uppleva en minskning likt den som var 2016 då de tappade 22 procentenheter och fick lämna över topplaceringen till Google Chrome.

Läs också: Google Chrome kommer att blockera ”störande annonser”

Problemen för Microsoft beror på framför allt två faktorer, skriver Computerworld. För det första: en ihållande nedgång för Internet Explorer, vilket inte är särskilt överraskande då den hängt med länge och väntas gå i pension. Men Edge har inte kunnat möta upp mot den nedgången, trots att det är standardwebbläsaren i operativsystem Windows 10. Den andra faktorn hade kanske Microsoft inte tagit med i beräkningarna.

Under de senaste elva månaderna har Internet Explorer tappat totalt 41 procent, medan uppgången för Edge bara varit elva procent. Tittar man enbart på IE har den legat under 20 procent sedan början av året och gick ner till 17,6 procent i maj. Edge håller sig för fjärde månaden i rad på 5,6 procent. Fortsätter trenden kan det vara så att de vid årets slut inte orkar sig över 20 procent-markeringen, ens tillsammans.

Microsoft har satsat hårt på att lyfta fram Edge i strålkastarljuset. Ansträngningar som inte ser ut att ha gett önskat resultat. I juni var det bara 21 procent av alla Windows 10-användare som körde webbläsaren som förstahandsval. Även det en nedgång från förra året då siffran var 29 procent.

Vissa analytiker är dock positiva och tror att andelarna kommer att öka så fort företagen på allvar börjar uppgradera sina datorer till det nya operativsystemet. Och när företagskunderna gjort sig av med gamla daterade applikationer och intranät som kräver IE, trots att Edge redan är installerat på datorn.

Läs också: Firefox döms ut av före detta Mozilla-chef – "inte på väg någonstans"

Framtiden kan alltså ändå se ljus ut för den nya webbläsaren. Men just nu är det nog Google som har störst anledning att le. De ser en liten ökning och finns nu på 59,4 procent av alla datorer. Stämmer Computerworlds prognos tar de sig över 60 procentsstrecket innan sommaren är slut. Mozillas Firefox har återhämtat sig något efter årets nedgång, och klättrade upp till 12 procent.

Net Applications uppskattningar baseras på data från besökare av deras klienters sidor. Informationen vägs samman med siffror från de olika webbläsarna och operativsystemen. De tar också hänsyn till enskilda länders data kring hur många som har tillgång till internet.