Nyligen lämnade Elon Musk posten som rådgivare åt USA:s president. Han kunde inte sitta med i en expertgrupp till en president som lämnade det globala klimatavtalet som skrevs under i Paris 2015.

Trots att flera av de stora internetföretagen i USA varit öppet kritiska mot såväl republikanernas miljöpolitik som deras ställning i invandringsfrågor har det inte hindrat dem att donera stora belopp till partier, skriver Recode som granskat bidragen. Nästa år är det val till USA:s båda kamrar, representanthuset som senaten. Ett val som har setts som oerhört viktigt för just it-branschen, eller de delar av branschen som vill se fler demokrater som ledamöter.

Läs också: Laptop-förbudet på flyg till USA hävt för tre flygbolag

Men både Eric Schmidt, ordförande för Googles moderföretag Alphabet, och Tesla-chefen Elon Musk har under de senaste månaderna lämnat, enligt Recode, generösa bidrag till Republikanska partiet för att vårda de relationer de byggt upp. I slutet av mars ska Elon Musk ha donerat 50 000 dollar till en organisation som kontrolleras av majoritetsledaren i representanthuset, republikanen Kevin McCarthy. Samt ytterligare 34 000 dollar till partiets officiella verksamhet.

Likaså har Eric Schmidt donerat 33 900 dollar till National Republican Senatorial Commitee, enligt offentliga uppgifter som donationer till politiska partier. Han fick sällskap av Google-chefen Sundar Pichai, som skänkte samma summa. Han ska dock också ha gett samma summa till demokratiska senatorer. Andra som gett pengar till stöd för republikaner är Oracles vd Safra Cars, som också är rådgivare, samt en rad riskkapitalister. Till de som donerat till demokraterna hör bland andra Facebooks operativa chef Sheryl Sandberg,

Att intresseorganisationer och företag donerar pengar för politiska ändamål är inget konstigt. Recode skriver att it-företagen, precis som andra, måste donera både pengar och tid åt båda partierna för att ens hoppas få en chans att påverka i politiska frågor. Det gäller allt från skattefrågor, till arbetsmarknaden eller annan lagstiftning som påverkar deras verksamheter.

Läs också: Trump i möte med it-eliten – vill ha hjälp att spara pengar

Inför valet 2016 donerade de stora it-företagen tillsammans 1,8 miljoner dollar till republikanska kampanjer. Och 1,5 miljoner dollar till demokratiska kandidater. Allt enligt offentliga uppgifter från Center for Responsive Politics, en fristående organisation som följer hur finansiella medel påverkar i politiken.

Det var långt ifrån alla it-profiler som motsatte sig Donald Trumps kandidatur. Men även de som hellre hade sett Hillary Clinton som president har det varit viktigt att bygga bra kontakter inom båda sidor av politiken.

2018 är det val hela representanthuset och en tredjedel av senaten. Den här valen, som infaller mitt i en presidentperiod, ses ofta som en måttstock på vad väljarna tycker om presidentens politik.