När Slack Technologies för snart åtta år sedan släppte sitt samarbetsverktyg Slack var de en uppstickare som lyckades locka till sig många intressenter, men sedan dess har företaget stött på allt mer konkurrens från storföretag som Facebook och Microsoft.

Läs också: Därför är Amazon sugna på att lägga miljarder på Slack

Nu tycks Slack ha en ny strategi när det kommer till att sticka ut bland aktörerna, detta genom att rikta in sig mot utvecklare. För under tisdagen utannonserade Slack att de tagit fram nya verktyg som ska göra det enklare för utvecklare att bygga egna applikationer till tjänsten. Det rapporterar Reuters.

”Vi fördubblar vår satsning mot utvecklare. Slack är ett plattformsföretag. Vi ser en direkt korrelation mellan vår framgång och våra utvecklares framgång”, sa Amir Shevat, chef för utvecklarrelationer på Slack, till Reuters.

Enligt Slack själva har de mer än 155 000 applikationer som används varje vecka, där de flesta har tagits fram av användarna själv. Till exempel har Salesforce tagit fram en applikation där deras kunder kan komma åt försäljningsdata genom en chattbott.

Läs också: Nu startar chattkriget – och därför får Microsoft inte förlora

Enligt analytikern Johnny Won, grundare av Hyperstop, är den här sortens plattformstänk det som kan få Slack att klara av konkurrensen från de större aktörerna.

”Med mängden meddelandetjänster som finns kommer plattformen att vara en avgörande faktor”, säger han till Reuters.