Nu ska Googles AI-forskare starta ett galaktiskt krig med Starcraft II. Ett krig som de inte förväntas vinna i brådrasket för komplexiteten är betydligt större än i Go, skriver Wired.

Starcraft är ett datorspel för flera spelare. Det spelas i realtid och spelarna leder arméer långt ute i Vintergatan.

I spel som Go och schack går det att se motståndarens pjäser och vilka möjliga drag som finns. I Starcraft är det inte så – det går inte att se hur motståndarnas trupper är placerade och därför måste du använda det du sett för att förutspå vad de planerar.

Läs mer: AlphaGo krossade världsettan i Go – nu lägger Googles AI ner tävlandet

Antalet möjliga positioner är nämligen oerhört mycket större – i Go handlar det om en etta följd av 170 nollor men i Starcraft behöver man lägga till ytterligare hundra nollor för att få fram antalet positioner.

– Det är ett stort steg, säger Oriol Vinyals, en Deepmind-forskare som arbetar med Starcraftprojektet och lägger till att spelet kräver att man arbetar med planeringen, minnet och hur osäkerhet ska hanteras.

Rent vetenskapligt så ligger det som krävs av AI i Starcraftprojektet mycket närmare hur det verkliga livet ser ut än när det handlar om brädspelen. Det konstaterar David Churchill som är professor på Memorial University i Kanada och som har varit rådgivare till Deepmind när det gäller Starcraft. Han ger projektet fem år innan man lyckats ta fram artificiell intelligens som kan vinna mot en människa.

Huruvida Deepmind väljer att spela de mentalt överlägsna utomjordingarna Protoss eller mänsklighetens förkämpar Terrans återstår att se. Det enda vi vet med säkerhet är att en så smart dator omöjligt kan välja Zerg.