Nästa vecka kommer Sonos smarta högtalare att börja samla in data om användarnas inställningar, fel och annan kontoinformation. Det sker i samband med att företaget håller på att integrera stöd för Amazons röstassistent Alexa – och det kommer inte att vara frivilligt.

"Om en kund väljer att inte godkänna det nya användaravtalet, kommer kunden inte längre att kunna uppdatera mjukvaran på sitt Sonos-system", säger en talesperson för bolaget till ZDNet.

Läs också: Ramaskri efter att Plex börjar samla in data om alla användare

"Kunden får välja mellan att godkänna policyn, eller att acceptera att produkten så småningom kan komma att sluta fungera".

Det behöver inte nödvändigtvis handla om att Sonos stänger ned någon specifik funktion, men vissa tjänster kan säkerligen sluta fungera på sikt utan mjukvaruuppdateringar.

Viss information, vad Sonos kallar för "funktionsdata" kommer att vara obligatorisk. Där ingår bland annat e-post- och ip-adress, språkinställningar, produktnummer och hur du döpt högtalarna och rummen. Dessutom delas hårdvaruinformation om vilka Sonos-enheter du har inkopplade och vilka andra produkter de är anslutna till via wifi eller sladdar.

Läs också: Använder du tjänsten Unroll.me för att rensa i inkorgen? Företaget säljer dina data.

Sonos-ägare kommer dock fortsatt att kunna välja att inte skicka aktivitetsinformation eller prestandadata från högtalarna.

Sonos lovar dessutom att aldrig sälja datan vidare:

"Vi kommer skydda dina data som om den vore helig. Och, vi kommer inte att sälja dina data. Vi har aldrig sålt data och vi kommer aldrig att göra det", skriver företag i ett blogginlägg om den nya användarpolicyn.