Google har länge använt mejlen i privatanvändarnas inkorg för att visa riktade annonser, men i slutet av juli meddelade teknikjätten att det var slut med det. Precis som betalade konton ska gratisätarna slippa få sina mejl analyserade.

Frågan är bara om det varar för alltid.

I flera år har en grupptalan pågått mot Google. De kärande har jämfört teknikjättens sätt att kamma igenom mejl som skickas via Gmail med olaglig avlyssning.

Läs också: Google Chrome: 7 smarta tips för den populära webbläsaren

Förra veckan nådde parterna en överenskommelse, där Google lovar att upphöra med detta. Det rapporterar Arstechnica.

Men Google är bara bundna av avtalet i tre års tid.

I rättshandlingarna står att Googles representanter säger att teknikjätten "för närvarande inte har några intentioner" att därefter börja läsa av mejlen igen.

Men företaget slår samtidigt fast att de inte vill binda sig längre än tre år eftersom "ett längre åtagande kan hindra Googles möjligheter att förbättra och förändra sin infrastruktur och teknik för att möta nya krav". Det är alltså inte tal om något permanent stopp.

Läs också: Trött på din webbläsare? Här är fyra alternativ värda att kolla in

Det ska tilläggas att Google alltjämt går igenom inkomna mejl för att söka efter exempelvis virus, spam eller autosvar. Däremot används ingen information från din e-post för att generera annonser.