När fordonsflottan blir allt mer uppkopplad blir den också en ny plattform där bolag kan fånga in nya kunder. Reklam rakt in i bilen? Nu har mjukvaruföretaget Adobe lanserat ett tillägg till sin molntjänst Experience Cloud som ska hjälpa tillverkare och apputvecklare att tolka bildata så att de kan skicka riktade, skräddarsydda annonser.

Plattformen använder maskininlärning och annan teknik för att samla in så kallade beteendedata. Dit räknas till exempel röstkommandon och preferenser, som företag sedan kan använda för att skräddarsy information till förarna. Det behöver inte alltid betyda annonser, men annonser är enligt Engadget huvudorsaken till att Adobe tagit fram plattformen.

Läs ocksåSå ska Whatsapp ta betalt och börja tjäna pengar

Uppgifter om förarens preferenser säger Adobe kan användas för att ta fram reklam för restauranger du kör förbi, eller kanske förslag på nya leasingavtal på bilen, om det gamla är på väg att gå ut. Men framför allt ligger ett stort fokus på ljudannonser. Lyssnar du på strömmad radio när du kör kan det dyka upp reklam för ett nytt album som du bedöms kunna gilla utifrån vad du lyssnat på tidigare.

Konceptet är inte nytt. Biltillverkaren GM har sin tjänst Onstar Go som bygger på IBM:s ai-plattform Watson. Den gör ungefär samma sak som Adobes plattform. Skillnaden är att den senare inte enbart riktar in sig på en tillverkare. Adobe vill att alla biltillverkare och apputvecklare ska kunna ta del av informationen.

Läs ocksåApple bromsar satsningen på självkörande bilar

Som med alla tjänster som hanterar persondata så finns frågan om integritet och säkerhet. Men i bilen tillkommer kanske ytterligare hinder. Att få förare att vänja sig vid riktad reklam under körningen kan visa sig vara en hård nöt att knäcka.