Först och främst, hur har Teslaplanerna rullat på? Jo året började i stor stil med ett rekordkvartal då 25 000 bilar såldes, 13 450 Model S och 11 550 Model X. Det var en ökning med 69 procent jämfört med samma period 2016.

Med Tesla model 3 har året däremot varit mer motigt. Produktionsmålen låg på att tillverka 1 000 exemplar av den nya modellen mellan juli och oktober men det landade på mindre än hälften, 440 stycken. Orsak? Flaskhalsar i produktionen enligt Tesla.

Förutom personbilar lanserades också Teslas första lastbil Tesla Semi under hösten. Trots att den är dyrare än dieseldrivna lastbilar så blev analytikerna ändå överraskade av att prislappen låg på under 200 000 dollar utan i stället landade på mellan 150 000 och 180 000 dollar.

Samtidigt har de stora biljättarna nu börjat jaga de slimmade elbilarna. Och allt fler arbetar också med teknik för förarlösa bilar. Chevrolet Bolt från GM och BMW i3 finns redan ute på marknaden och Honda, Nissan och Porsche är på gång med sina Teslautmanare. Och så Volvo då som själva kallar Polestar 2 som börjar säljas 2019 för en direkt konkurrent till Tesla. 

tesla semi
Tesla Semi.

Runt förra årsskiftet gick exempelvis Europas biltillverkare ut med planer på att gemensamt bygga ett nätverk av supersnabba laddningsstationer för elbilar på kontinenten Syftet? Att knäcka Teslas dominans på elbilsmarknaden. Tanken är att de ska vara tre gånger mer kraftfulla än Teslas och ligga på 350 kilowatt.

Om Elon Musks planer går i lås är det dock inte säkert att det räcker. Redan julafton förra året twittrade han att det han kallade Supercharger V3 ska vara på gång. På frågan om den klarade 350 kilowatt svarade han: ”Bara 350 kilowatt... vad pratar du om, en leksak?”

Elon Musk gav också klart besked om att han siktar på en hög innovationstakt – den som köper den senaste Teslamodellen har inte den senaste modellen. Senast ett och ett halvt år senare ska det finnas en ny modell ute, det är ungefär samma takt som nya smarta mobiler lanseras i. 

Gigantiska fabriksbyggen

2017 började finfint för superentreprenören Elon Musk. Då drog nämligen 900 000 kvadratmeter Gigafactory i Nevada, USA, igång sin produktion av litiumjonbattericeller i större skala, även om bygget inte var helt slutfört. Gigafactory har en nyckelroll för att Musks skötebarn Tesla ska klara målet att producera en halv miljon bilar om året.

Och inte bara det – Gigafactory ska på sikt göra oss oberoende av elnätet om det går enligt hans ritningar.

Någon månad efter att den första jättefabriken gått igång deklarerades det från Teslas sida att det ska byggas totalt fem lika stora. Det tog bara några dagar så dök det upp hugade spekulanter – Finlands näringsministerium beslutade att lobba för att få fabriken till Vasa.

Ner under jorden...

I slutet av 2016 deklarerade Elon Musk på Twitter att trafiken gjorde honom galen och att han därför tänkte börja gräva tunnlar med något som han dubbeltydigt kallar "a boring machine" – en tråkig maskin, där ”bore machine” är det mer regelrätta begreppet för borrmaskin. Och inte nog med det han startar också företaget The boring company. 

Och det var inte bara ett utbrott på Twitter som det visade sig utan i juni började den jättelika borren Godot, döpt efter Samuel Becketts pjäs, borra enligt Musk själv.

Var och hur är oklart men planen är en slags trafiktunnlar för slädliknande farkoster som kör i 200 kilometer i timmen. 

Hur det finansieras? Hittills med försäljning av kepsar som det står The boring company på. Vid Lucia hade 30 000 sålts. När 50 000 kepsar sålts är det enligt Elon Musk dags för eldkastare.

...och högt upp i rymden

I år är det Mars som varit i fokus för Elon Musks rymdbolag Spacex. Tillsammans med Nasa söker man efter de bästa landningsplatserna där miljön lämpar sig för att skapa ett permanent boende för Musks mål är ju att kolonisera Mars.

2022 är året då det ska ske då Spacex ska landa två lastfarkoster på Mars. Två år senare ska de första bemannade raketerna landa.

– Framtiden är oändligt mycket mer spännande och intressant om vi är en rymdresande art än om vi inte är det. Det här handlar om att tro på framtiden och att tro att framtiden blir bättre än det förflutna, deklarerade Elon Musk när han talade vid International Astronautical Congress i australiensiska Adelaide i september. 

Där beskrevs också planen lite mer detaljerat. För att klara resorna fram och tillbaka till Mars ska Spacex utveckla en interplanetär rymdfarkost som just nu har arbetsnamnet BFR – big fucking rocket. Den ska ha kapacitet att föra med sig 150 ton material upp till låg omloppsbana och alla rymdfärjans delar ska vara helt återanvändbara. Bygget är tänkt att börja under 2018.

Men som det mesta som Musk drar igång sätter det också fart på de potentiella konkurrenterna. Boeings vd har sagt att den jätteraket som företaget håller på att bygga för Nasas räkning kommer att vara startklar och kunna föra astronauter till Mars innan Spacex lyckas med det.

Elon Musk har också andra rymdplaner. Med hjälp av ett nätverka på 4 425 satelliter vill han leverera internet till jorden. Planen är att den första satelliten kan skjutas upp redan 2019, för att år 2024 ha hela nätverket på plats.

Varningens finger – AI kan döda oss alla

Mitt i sin teknikoptimism ser Elon Musk också faror med utvecklingen. Oupphörligt varnar han för riskerna med AI och till sina anställda har han sagt att vi har fem till tio procents chans att lyckas kontrollera en generell artificiell intelligens.

Samtidigt arbetar han med att undersöka möjligheten att koppla ihop en mänsklig hjärna med en dator – direkt inspirerat författaren Iain M Banks och hans sf-serie Culture. I böckerna gör det människorna mer eller mindre odödliga – vi kan alltid återupplivas baserat på den senaste säkerhetskopian. Så långt vill inte Musk gå men han talar om att ladda upp och ner tankar.

I litteraturens värld betyder det att människorna i stort sätt är odödliga. Om någon dör, återupplivas hen baserat på den senaste säkerhetskopian. Den bilden är inget som Elon Musk säger sig vilja göra verklighet av men vid ett flertal tillfällen har han pratat om att ladda ner och ladda upp tankar. Och nu pratar han om att kunna behandla epilepsi och depresson med elektronimplantat.

Hans organisation Open AI, som vill utveckla vänlig AI och motverka riskerna, arbetar också med en vr-baserad träningsplattform för robotar just för att kunna förbereda dem för att arbeta på Mars.