Efterfrågan på elbilar i Kina är stor och växande – vilket gjort Teslas Model X till en populär bil i landet. Men nu får de konkurrens från en inhemsk startup som säljer betydligt billigare bilar.

I helgen lanserade den kinesiska elbilsstartupen Nio sina första massproducerade bilar på hemmamarknaden. Det skriver amerikanska nyhetssajten CNBC. Därmed ska de ta upp konkurrensen med leverantörer som Tesla – och tydligt är att de har en helt annan prislapp.

Läs mer: Läskjätte först ut med stororder av Teslas lastbil

Modellen ES8 (en sjusitsig SUV som accelererar 0–100 km/timme på 4,4 sekunder) har ett utgångspris på 448 000 yuan, vilket motsvarar ungefär 576 000 kronor. Detta är nästan hälften av vad en Model X från Tesla kostar i Kina – en sådan går lös på 836 000 yuan.

Nio kan dra fördelar av den kinesiska statens subventioner av elbilar.

I en intervju med CNBC ger Nios grundare William Li ett något tvetydigt svar på hur deras lansering kan påverka Tesla i landet:

– Det är svårt att säga hur detta påverkar Teslas försäljning i Kina. Det är möjligt att de kommer att sälja mindre när vår produkt är ute. Men förmodligen kommer de att kunna hålla uppe försäljningstillväxten eftersom hela marknaden växer, det är svårt att säga.

Läs mer: Tesla slår på världens största litiumbatteri

– Men vi har en hel del kunder som har gått till oss från Tesla, och många har köpt produkter från båda.

Klart är emellertid att de båda konkurrerar.

– Självklart är Tesla en konkurrent, eftersom kunder kommer att välja mellan våra produkter. Men jag skulle inte påstå att vi är Kinas Tesla eller att de är USAs Nio, säger han.

Kina är världens största marknad för elbilar, och Tesla planerar att börja tillverka bilar i landet.