För ett år sedan hotade Google med att sätta stopp för annonser som irriterar användarna i onödan. Nu är den dagen här. Det skriver Venturebeat.

Den 15 februari 2018 kommer webbläsaren Chrome att blockera irriterande annonser som standard. Helsidesannonser, reklam med ljudet påslaget och blinkande banners kommer alla att ryka.

Urvalet görs enligt riktlinjerna från branschorganisationen Coalition for better ads, som Google gick med i under 2017.

Läs också: Äntligen! Chrome slutar autospela videoklipp med ljud

Övertramp mot riktlinjerna kan straffa sig rejält. Inte nog med att Chrome blockerar de annonser som strider mot reglerna, om en sajt missköter sig upprepade gånger och inte gör något åt saken kan webbläsaren börja blockera samtliga annonser på sidan.

Svartlistade sajter kan så klart få en ny chans. Då krävs att de tar bort de störande annonserna, och sedan kontaktar Google och ber om en ny utvärdering.

Till skillnad från de flesta större uppdateringarna av Chrome verkar annonsblockeringen inte vara knuten till en specifik version av webbläsaren. Chrome 64 släpptes i januari, och 65 ska inte dyka upp förrän i mars. Det är oklart om annonsblockeringen kommer att ske i alla versioner av webbläsaren.