Efter ett år av tester är det idag dags för Amazon att öppna portarna till sin automatiserade närbutik Amazon Go. Det skriver Reuters.
Butiken, som ligger i samma byggnad som Amazons Seattle-kontor, använder kameror och sensorer för att läsa av vilka produkter som kunderna samlar på sig. När de sedan lämnar butiken dras kostnaden för kalaset från deras kreditkort.
Läs också: Amazons nästa drag mot Google: Kan planera eget Youtube
För Amazon-anställda har butiken varit öppen sedan vintern 2016 men den allmänna lanseringen har dragit ut på tiden till följd av teknikstrul. Bland annat hade sensorerna svårt för att identifiera kunder med liknande utseende, vilket förde med sig att vissa kunder fick betala för någon annans shopping.
Enligt Amazon själva är konceptet bakom butiken, som kallas ”just walk out”, att kunderna ska slippa långa kötider, men många kritiker fruktar att konceptet även för med sig minskade jobbmöjligheter i framtiden.
”Det här är själva definitionen av disruption. Det här är som när Netflix tog över efter Blockbuster, när Uber tog över taxiverksamheten”, säger Forrester-analytikern Brendan Witcher till USA Today.
Läs också: Forskarlarm: Oreglerad AI ger större klassklyftor
Dock är Amazon Go inte helt automatiserad, utan det kommer att finnas en person på plats som kan kontrollera legitimationen på dem som vill köpa alkoholhaltiga drycker.