Datorspel har länge använts av AI-forskare som en lekplats där deras artificiella intelligenser kan lära sig hantera olika problem i en trygg miljö. Bland annat har AI bemästrat spel som Mortal Kombat och GTA 5.

Läs också: Här är Cimon – astronauternas nya AI-kompis

Men när en grupp AI-forskare vid Freiburgs universitet lät sin AI spela det klassiska Atari-spelet Q*bert skedde något oväntat, maskinen fuskade. Det skriver The Verge.

När forskarna delade med sig av upptäckten på Twitter lyckades Wired-journalisten Tom Simonite koppla dem samman med Q*bert-utvecklaren Warren Davis som inte kände till buggen sedan tidigare. Vilket betyder att AI:n hittat något som troligtvis ingen annan gjort.

Läs också: AI skapar en dataexplosion som kräver ett nytt sätt att tänka lagring

Det fascinerande med historien är inte att maskiner saknar moral, utan att AI:n själv lyckades klura ut ett sätt att lura systemet. För som forskarna pekar på i sin rapport rör det sig inte om en allvetande AI, som kan se spelets källkod – utan maskinen har tagit sig an spelet precis som en människa utan förkunskap hade gjort, genom att känna sig fram.