Ett problem kommer sällan ensam. Något som Tesla bittert fått erfara på senare tid. Svårt att nå produktionsmålen och svårt att nå lönsamhet. Men knyter man upp en knut kan det bli lättare att ta sig an nästa. Målet att tillverka 5 000 bilar är uppnått. Och nu meddelar biltillverkaren att produktionen av folkbilen Model 3 från och med nu tillverkas med vinst, skriver Reuters.
Pressen har varit hård på Tesla och grundaren Elon Musk. Tanken har aldrig varit att tillverka en exklusiv skara bilar. Nej, Tesla ska bli en masstillverkare i likhet med andra stora namn i branschen. Men utan en stabil produktion av budgetmodellen Model 3 blir det svårt. Och det har funnits hinder på vägen. Produktionen har inte kommit i gång som man hoppats på och företaget bränner pengar i en takt som oroat investerare och analytiker. Därför har den senaste tiden varit mycket upp till bevis för superentreprenören och hans team.
Läs också: Tesla stämmer tidigare anställd – ”han har hackat företaget”
Trots den rekordstora förlusten på 718 miljoner dollar under sitt andra kvartal 2018 steg ändå aktien med elva procent under den så kallade after-hour handeln. Investerarna tycks istället ha valt att fokusera på de allt mer stabila produktionsvolymerna och det faktum att pengaflödet stannat av något. De bränner helt enkelt inte pengarna lika fort längre. Allt detta gjorde att Tesla återigen är det högst värderade bilföretaget i USA, de snodde tillbaka den titeln från General Motors.
Målet att tillverka 10 000 bilar i veckan skjuts på framtiden och drar åt svångremmen på spenderarbyxorna. Budskapet är att bolaget nu prioriterar finansiel stabilitet framför produktionstakt. Vilket gillas av analytiker och investerare då det tycks spegla en mer varsam inställning.
Läs också: Teslas drag för att nå lönsamhet: Ber leverantörer betala tillbaka pengar
Teslas plan är att tillverka 55 000 Model 3-bilar under det tredje kvartalet. Något som skulle betyda 4 230 bilar i veckan med en vinstmarginal på 15 procent. Hittills har Tesla bara byggt den dyrare versionen av Model 3, med ett startpris på 49 000 dollar. Dessutom kan nya intressenter nu skriva upp sig för dessa bilar och samtidigt komma före i kön, framför de som beställt budgetversionen för två år sedan. Något som upprört många som väntat länge och ett beslut som analytiker tror kan få folk att hoppa av.
Än så länge hänger en del ekonomiska bekymmer kvar och nio procent av arbetsstyrkan har varslats. Bolaget dra ner på sina kostnader. Samtidigt finns det planer på att bygga ut verksamheten framöver. Det planeras en fabrik i Europa och en i Shanghai som ska tillverka både bilar och batteriet.
ANNONS: Storsatsande eventet IBM Analytics University kommer till Stockholm 17-20 september 2018