Forskarna fick idén efter “miraklet på Hudsonfloden” 2009, då ett flygplan lyckades landa säkert efter en kollision med en flock gäss, skriver Engadget.

Läs också: Facebook slutar bygga egna drönare för internet

"Det fick mig att tänka att nästa gång kanske det inte slutar lika lyckligt. Så då började jag undersöka sätt att skydda luftrummet från fåglar genom mina forskningsområden autonomi och robotik", säger forskargruppens ledare Soon-Jo Chung.

Forskarna har studerat flockdynamik, hur fågelflockar behåller formationer och hur de svarar på hot, för att utveckla sin matematiska modell.

"Om hotet är för långt bort kommer det inte att flytta flocken. Om det kommer för nära riskerar du att sprida flocken och göra den helt okontrollerbar. Det är svårt att göra med en manuellt kontrollerad drönare."

Läs också: Registreringsskyltar för drönare på gång i USA

Framgångsrika tester har utförts på ett fält i Sydkorea, men ännu återstår en del arbete innan flygplatserna kan ersätta nuvarande metoder för att hålla fåglarna borta.