De fanns där innan Elon Musk luftade sina privatiseringsplaner, och de fanns kvar när dammet efter hans Twitter-bomb lagt sig. Skulderna. I nuläget uppgår de till ungefär 10,5 miljarder dollar. För att lägga ytterligare sten på bördan ser det också ut som att pengarna är på väg att ta slut, skriver Reuters. Biltillverkaren behöver få in pengar, och det snart, tror börsanalytiker och investerare.

I fredags meddelade Elon Musk att det inte längre var aktuellt att ta bort Tesla från börsen. Aktieägare, ja hela Wall Street-sfären, hade reagerat starkt på förslaget och värdet på aktien rasade. Det är de åsikterna och den oron som superentreprenören nu tagit till sig.

Men det förändrar inte verkligheten, den att bolaget har en del hinder i sin väg. I backspegeln ser de bara ett enda kvartal med positivt kassaflöde under de senaste fyra åren. Och skulder måste betalas tillbaka, under det närmsta året handlar det om 1,3 miljarder dollar. Kvar i plånboken ligger motsvarande summa, men efter det är kontot tomt. För att hålla verksamheten flytande tror analytiker att Tesla behöver låna omkring två miljarder dollar.

Läs också: Nu kan du köra Windows 95 på din moderna dator

Tidigare har Elon Musk förespråkat så kallad konvertibla skuldebrev, det vill säga skuldebrev som kan omvandlas till aktier i företaget till en förutbestämd kurs. Det alternativet för att få in mer pengar i företaget har används hos Tesla och för solenergisatsningen Solar city. Det finns dock problem med det sättet att öka kassaflödet, säger analytikern Jeffrey Osborne. Metoden lockar ofta investerare som är mer kortsiktiga i sina planer, något som Elon Musk inte vill ha.

Historiskt har riskkapitalbolag varit positivt inställda till Tesla och deras verksamhet. Men det är enligt vd:n inte aktuellt att ta in mer riskkapital i bolaget.