Folksams digitala förändringsresa inleddes för tre år sedan. Sedan dess har bolaget bland annat infört nya datacenter, nya nätverk, digitala kundmöten och en intern samverkansplattform i molnet.

I våras började en ny fas i den digitala transformationen då Folksam startade sin stora rekryteringskampanj. Fram till årsskiftet ska it-avdelningen ha anställt 125 nya medarbetare. Det handlar om kravanalytiker, systemutvecklare, testare, testledare, lösningsarkitekter, områdesarkitekter, förvaltningsledare, gruppchefer, produktägare och supportpersonal.

Petra Sporre, Folksam
Petra Sporre, Group IT Manager, Folksam

– Hittills har vi bland annat anställt nyckelpersoner i ledande befattningar. Under hösten kommer vi till stor del rikta in oss på att rekrytera utvecklare som kan Pegasystems, säger Petra Sporre, Group IT Manager, Folksam.

I framkant av den digitala utvecklingen
Som grund för den digitala transformationen och sitt förändringsarbete har Folksam valt Pegasystems plattformar och utvecklingsverktyg. På Pegasystems har man varit tidig med att använda teknologier som AI, maskininlärning och robotteknik för att kunna förbättra kundhantering och komplicerade affärsprocesser.

– Det ger oss förutsättningar att smidigt kunna implementera framtidens teknik, fortsätter Petra Sporre. Tillsammans med våra utvecklare skapar vi en grund som vi sedan ska bygga vidare på. Vi ska kontinuerligt ligga i framkant av den digitala utvecklingen inom försäkringsbranschen.

Så är Folksam som arbetsplats

Stefan Liljeqvist rekryterades till Folksam direkt från högskolan. Han arbetar med Pegasystems som UX-designer.

Stefan Liljeqvist, Folksam
Stefan Liljeqvist, UX-designer, Folksam

– Att arbeta med Pegasystems på Folksams digitaliseringsresa är oerhört spännande och intressant, säger han. Det känns som om utvecklingspotentialen är obegränsad. En förutsättning är att Pegasystems och dess gränssnitt möjliggör en större förståelse och bättre kommunikation mellan utvecklare, designers och användare än vad som är vanligt.

– Detta är en viktig del av förändringsarbetet – att riva de murar som många gånger finns mellan verksamhet och it, påpekar Petra Sporre.

Ny teknik ger bättre kundservice
I förändringsarbetet lägger Folksam ned mycket energi på att möjliggöra en bättre kundupplevelse genom att införa fler och bättre digitala tjänster. Bland annat har Folksams kundservice blivit ännu bättre sedan dess medarbetare har fått ett nytt it-verktyg som de är mycket nöjda med.

– Det innebär att vår kundservice får fram all nödvändig information samt skräddarsydda erbjudanden för varje enskild kund på ett och samma ställe, säger Stefan Liljeqvist.

– Kundservice kommer fortsätta att utvecklas, säger Petra Sporre. På Pegasystems plattform finns det till exempel möjlighet att implementera mjukvarurobotar som kan konversera med kunder på telefon på ett betydligt mer avancerat sätt än de traditionella talsvarstjänsterna.

Många företag och organisationer konkurrerar om kompetent it-personal. Folksam står sig bra i konkurrensen eftersom karriärmöjligheterna för rätt personer är stora.

– Allt fler människor kommer få upp ögonen för att Folksam har blivit ett coolt bolag. Både när det gäller att arbeta här – och att använda våra försäkringar och tjänster, säger Petra Sporre.

Se lediga jobb hos Folksam