På 80-talet svepte hemdator- och tv-spelsvågen in över Sverige med tillverkare som Commodore och Nintendo. För att hitta fram till rätt målgrupp, det vill säga ungdomar och barn, gjorde tillverkarna det enda rätta: köpte annonsplats i den tidens omåttligt populära serietidningar.
I sin nya bok Serietidningsreklam har Jimmy "Spelpappan" Wilhelmsson (ni minns kanske boken om Commodore Amiga som släpptes i fjol) tillsammans med Adam Evertsson djupdykt i serietidningsarkiven för att bland annat gräva fram några klassiska datorannonser (du hittar några exempel i bildspelet här ovan).
Läs också: Minns du mp3-spelaren Winamp? Nu kan du köra den direkt i webbläsaren
Wilhelmsson berättar att datortillverkaren Commodore var den flitigaste annonsören i svenska serietidningar, först genom agenten Handic och sedan via egen representation som Commodore Sverige. Fram till konkursen 1994 köpte de regelbundet annonsplats under tio års tid för VIC-20, Commodore 64 och Amiga 500.
Historien bakom reklambilderna är i många fall lika fascinerande som reklamen i sig. Den här klassiska Commodore-annonsen med ungdomsgänget skapades av Kjell Persson (numera Holstein) och Claes Lange, som hade träffats när de båda jobbade för leksaksbutiken Stor & Liten.

Efter att ha startat egen reklambyrå 1986 skapade de bland annat den här annonsen åt Commodore Sverige. Kjells son Michael fick vara med i annonsen, liksom familjens hund Cleo. Tanken var att svenska föräldrar skulle inse hur klokt det var att köpa en Commodore-dator till sina barn.