För två år sedan deklarerade Frankrike en storsatsning på att skapa strömgenererande vägar genom att installera solpaneler på 100 mil vägbana de närmaste fem åren. Tekniken har också testats på fler håll, bland annat på cykelbanor i Nederländerna.

Men nu har de första preliminära studierna gjorts, och resultaten är inte så imponerande, enligt Ars Technica. 

Solpaneler som ligger platt under vägen visar sig ha en hel rad nackdelar. Eftersom de inte ligger i optimal vinkel får de problem med skuggning – och om bara fem procent av panelens yta skuggas kan kraftproduktionen minska med så mycket som 50 procent.

Läs också: Tesla har påbörjat produktionen av solpaneler

Ett annat problem är att ljuset som panelerna absorberar minskas av smuts och vägdamm, och att panelerna måste byggas tjockare än vanligt för att klara trafikens tyngd.

Dålig luftcirkulation är ett tredje problem som minskar energieffektiviteten.

solpaneler vägar

Tittar man på en av de första solvägar som installerats i Tourouvre-au-Perche i Frankrike så beräknades de ursprungligen ge 800 kilowattimmar per dag. Men nyligen släppta data indikerar att det snarare ligger på lite drygt hälften av det, 409 kilowattimmar per dag.

Läs också: 5 drömmar om framtidens transporter som kanske kan bli verklighet

Jämför man det med konventionella solkraftverk som Cestas i Bordeaux, där solpanelerna placerats i perfekt vinkel mot solen, så genererar solkraftverket tre gånger mer energi för en tiondel av kostnaden, skriver Ars Technica.