När det nya året drog igång var det redan många som väntade på Teslas mer folkliga modell – Model 3. 400 000 hade beställt bilen men mellan juli och oktober året innan hade bara 440 exemplar tillverkats.

Krisen

Och innan det blev bättre blev det rejält värre. Under våren pausades produktionen ett par gånger för att förbättra automationen och ta itu med flaskhalsar för nå upp till det utlovade produktionsmålet på 5 000 bilar i veckan.

I början av juni kom ett radikalt nytt grepp – för att öka takten lade man till ytterligare en produktionslina i ett jättetält på 50 000 kvadratmeter som byggdes på två veckor.

Att bygga en helt ny anläggning var omöjligt konstaterade Elon Musk på Twitter och lade till att ett sådant bygge skulle kostat hundratals miljoner dollar.

Analytiker var skeptiska och såg tältet som ett tecken på desperation. Men faktum är att det tycks ha varit början på vändningen och i programmet 60 Minutes på CBS berättar Elon Musk att produktionen ökade med 50 procent när produktionslinjen i tältet kommit på plats.

Vändningen

Och knappt två veckor senare kom den vecka när Tesla faktiskt nådde sina produktionsmål för Model 3 för första gången. I ett mejl till de anställda skrev Elon Musk att han ”tror att vi just blev ett riktigt bilföretag”.

Det var verkligen nära ögat under sommaren, det avslöjade Elon Musk i en intervju med HBO i november då han berättade att Tesla bara var ett ”ensiffrigt” antal veckor från ”döden”.

– I själva verket blödde företaget galet med pengar och om vi inte löste problemen på en mycket kort tid skulle vi dö. Och det var extremt svårt att lösa dem, sade han i intervjun.

Förlusterna låg på mellan 50 och 100 miljoner dollar i veckan berättade han nyligen i programmet 60 Minutes på CBS.

– Jag tror det var bokstavligt talat en vecka som jag arbetade 120 timmar och inte lämnade fabriken. Jag gick inte ens ut.

Och det tredje kvartalet hade produktionen kommit igång och Tesla nådde sitt produktionsmål på minst 50 000 bilar under de tre månaderna och landade på 51 000.

Twittertrubbel

När den värsta produktionshetsen lagt sig lyckades dock Elon Musk dra igång lite annan hets på alldeles egen hand genom att i augusti twittra att han funderade på att avnotera Tesla från börsen om aktievärdet nådde 420 miljoner dollar. Och finansieringen var säkrad lade han till.

Drygt två veckor och ett tioprocentigt aktieras senare ändrade han sig och tog tillbaka förslaget om att köpa ut Tesla från börsen. Men så lätt kom han inte undan.

Den amerikanska motsvarigheten till finansinspektionen – SEC – anklagade honom nämligen för värdepappersbedrägeri med anledning av att han skrivit att han säkrat finansieringen för att köpa ut Tesla. I oktober landade det i en förlikning och böter på 40 miljoner dollar, ungefär 360 miljoner kronor. Dessutom ingick ett krav på att Teslas styrelse ska hålla ett vakande öga över hans twittrande – och bara dagar efteråt gick han ut och hånade SEC i en tweet.

Ett annat krav i överenskommelsen var att han skulle lämna posten som styrelseordförande i Tesla och i november ersattes han också av Robyn Denholm som varit styrelseledamot sedan 2014.

Och nu? 

Ja, vad står då på agendan i Teslavärlden för 2019?

En snabb googling ger vid handen att Model 3 till sist ska börja levereras till Europa. Om allt går i lås ska runt 3 000 bilar levereras från februari.

Från andra halvåret kommer produktionen också att taggas upp rejält när en ny fabrik i Kina, den första utanför USA, ska dra igång.

Och i en intervju i podcasten Recode Decode sa Elon Musk nyligen att Tesla också nära att ha helt autonoma bilar på vägarna nästa år.

Resan fortsätter för den numera rätt etablerade uppstickaren.

Läs också:
Elon Musk: allt du behöver veta om entreprenören bakom Tesla och Spacex
Se upp Tesla! Volkswagens nya elbil blir avsevärt billigare än Model 3
Musks första tunnel öppnad – Tesla gick på räls igenom