1. Absolut viktigast är att försöka arbeta omväxlande samt att variera din arbetsställning.

2. Använd dig av tangentkommandon i stället för mus (se listan med de vanligaste kommandona på sidan 77).

3. Om du är högerhänt, försök lära dig att använda musen med vänsterhanden. Införskaffa eventuell en mousetrap för att arbeta mer inåt med armarna.

4. Försök att göra arbetet mer varierande, det vill säga växla arbetsuppgifter.

5. Ta pauser och sträck på dig; gör tvärtomrörelser. I och med att jobbet så ofta är framåtböjt - böj dig bakåt!

6. Har du ett tangentbord med inbyggd räknedel som du aldrig använder kan det vara en idé att skaffa ett tangentbord utan. På så sätt slipper du sitta med musarmen.

7. Försök att inte ha musen för långt bort från dig. För mycket utåtrörelse med armarna är skadligt.

8. Är din skärm godkänd, det vill säga TCO95-märkt? Om inte, be din arbetsgivare om en sådan.

9. Se till att ditt datorbord inte är belamrat med skräp som hindrar dina arbetsrörelser.

10. När händerna inte behöver arbeta, till exempel när du läser på skärmen, lägg dem i knät. Gör detta så ofta du kan.

Läs alla artiklarna:

Fakta

När du får musarm är det flera muskler i såväl rygg som arm som är involverade. De vanligaste musklerna som drabbas är trapezius, scapualae och supraspinatus. Symptomen är stelhet, ömhet och allmänna smärtor.

Använd dessa i stället för musen. Du spar på armen samt att det faktiskt går snabbare. Kommandona gäller svenska tangentbord.
Ctrl+X Klipp ut
Ctrl+V Klistra in
Ctrl+A Markera allt
Ctrl+C Kopiera
Ctrl+Z Ångra
Ctrl+W Stäng fönster
Alt+ D Adressfältet
Alt+F4 Avsluta program
Alt+Tab Växla mellan program
Alt+Mellanslag+M Minimera program
Alt+Mellanslag+X Maximera program