2018 var andra året i rad som Google toppar listan över företag som lägger mest på lobbyverksamhet. Enligt Center for Responsive Politics handlade det förra året om 21,7 miljoner dollar, drygt 200 miljoner kronor – en ökning med 38 procent sedan 2016, rapporterar CNBC.

Därmed passerar Google företag som Boeing och AT&T som tidigare legat i topp.

Men Google är inte den enda techjätten som lägger allt mer på att påverka politiker och lagstiftare – även Amazon och Facebook nådde rekordnivåer förra året. Amazon lade då 14,4 miljoner dollar, runt 135 miljoner kronor, och Facebook 12,6 miljoner dollar, omkring 119 miljoner kronor. Det placerar dem på listan över de 20 företag som spenderar mest pengar på lobbning.

Den kraftigt ökade satsningen på lobbyverksamhet kommer i en tid då techjättarna utsätts för allt mer granskning. Så sent som i förra veckan kom uppgifter om att det amerikanska justitiedepartementet har för avsikt att granska om Google bryter mot konkurrenslagarna. Och det amerikanska konsumentverket FTC har börjat titta närmare på Amazon och Facebook.

Det finns också en politisk debatt i USA om att bryta upp de stora techjättarna i flera bolag som bland annat drivs av den demokratiska presidentkandidaten Elizabeth Warren.

Läs också: 
USA laddar för granskning av it-jättar – toppchefer ska utfrågas
Google under press – sämsta tillväxten på tre år