En överbelastningsattack slår hårt Storstockholms Lokaltrafik, SL. Sedan lunchtid på fredagen fungerar inte webben och apparna.

– Det är den största ddos-attack vi sett på åratal, säger Elin Lindström, informationsansvarig på SL.

SL:s driftspartner Evry arbetar med att avstyra attacken och ännu finns ingen prognos om när tjänsterna kommer att fungera normalt.

SL:s sajt och mobilapp fungerar för tillfället sporadisk, från att ha varit helt nere under cirka två timmar på eftermiddagen. Det gör att det inte går att söka resor eller köpa biljetter i appen. För de resenärer som drabbas av detta hänvisar SL till andra inköpsställen som automater på stationerna och butiker.

Realtidsinformationen i skyltarna på stationer och hållplatser visar för tillfället avgångar enligt tidtabell, och inte realtidsinformation.

De som söker trafikinformation kan även titta på till exempel Google Maps som innehåller buffrad information via SL:s öppna API:er samt tjänsten Resrobot.

Läs också:
CGI snuvar Evry på lokaltrafiken i Stockholm – affären värd 900 miljoner
En app i tunnelbanan – CGI vill hjälpa till i den vanliga vardan