En miljon amerikanska miles är detsamma som 1 609 344 kilometer, eller drygt 160 000 svenska mil. När Teslas vd Elon Musk i april gick ut och lovade att Tesla skulle ta fram ett bilbatteri med en livslängd på en miljon miles trodde många att Elon blossat julgran en gång för mycket, men mycket tyder på att det faktiskt inte är en överdrift eller tomt skryt.
Laddningsbara batterier, i det här faller av litium-jon-typ, klarar inte hur många laddningscykler som helst. En studie från 2014 visar att ett litium-jon-batteri tappar halva sin energikapacitet efter ett tusen laddningscykler. Enligt en forskningsrapport framtagen under ledning av Jeff Dahn vid Dalhousie University i Kanada har de tagit fram ett litium-jon-batteri som bara tappar tio procent av energikapaciteten efter fyra tusen laddningscykler.
Läs också: Elon Musk: allt du behöver veta om superentreprenören bakom Tesla och Spacex
Forskarna vid Dalhousie University har en speciell uppgörelse med just Tesla, skriver Wired. Det något märkliga i sammanhanget är att forskarna avslöjar alla detaljer om batteriets kemi och elektroder, vilket inte hör till vanligheterna. Forskarna inbjuder andra att bygga sina egna batterier för att bekräfta rönen. Detta tyder på att Tesla in sin tur har ett ännu bättre batteri i rockärmen och har därför inget emot att forskarna avslöjar detaljerna om deras fynd.
Enligt rapporten har forskarna utvecklat större kristaller i batteriets nanostrukturella katod. Större kristaller löper inte lika stor risk att spricka vid laddning som mindre kristaller.
Denna typ av batteri med riktigt lång livslängd kan framförallt komma till nytta i autonoma transportfordon och inte minst eldrivna lastbilar, och det är inte osannolikt att Teslas superbatteri kommer att dyka upp i den kommande lastbilen Semi.
Läs också:
Volvos Tesla-utmanare har fått svenska priser – så mycket kostar den
Tesla nära magisk gräns för antalet levererade bilar