För knappt två år sedan skrev vi om den kinesiska elbilstillverkaren Nio, som ville möta konkurrensen från Tesla med en egen suv i samma storleksklass som Tesla Model X, men som skulle säljas till ett avsevärt lägre pris.

Kina är världens största marknad för bilindustrin och liksom i övriga världen har man sett ett snabbt ökande intresse för elbilar under de senaste åren. Men konkurrensen är knivskarp eftersom många tillverkare ligger långt framme, däribland BYD, SAIC Motor, Geely och BAIC Group.

Nu står det klart att Nio är långt ifrån någon framgångssaga. Sedan man lanserade sina första massproducerade bilar för två år sedan har förutsättningarna förändrats, något som CNBC rapporterar om. Framförallt har den kinesista staten förändrat systemet med subventioner till elbilstillverkare.

Minskning av statliga subventioner

Sedan 2012 har Kina lagt 60 miljarder dollar på att stötta tillverkare av fordon med alternativa energikällor, men med tiden har man valt att trappa ned omfattningen av subventionerna, något som lett till högre priser och därmed minskad efterfrågan.

Nio rapporterade nyligen om kraftigt vikande försäljningssiffror, vilket fick aktiekursen att rasa med 25 procent i slutet av september. Nio är dock inte den enda fordonstillverkaren som drabbades – i juli rasade den samlade försäljningen av el- och hybridfordon i Kina med knappt fem procent efter en tvåårsperiod med stadig tillväxt. Nio tvingas nu till nedskärningar av personalstyrkan, från 10 000 till 7 800 anställda.

Flera tunga teknikföretag har skjutit till kapital till Nio, däribland Tencent, Baidu och Lenovo. Modellen ES8 är en sjusitsig suv som var tänkt att konkurrera direkt med Tesla Model X men endast kosta hälften så mycket i Kina. Nio har också tagit fram eldrivna sportbilar, modellen EP9, och modeller av typen sedan.

Läs också: Se upp Tesla! Här är elbilarna som utmanar Model 3