En 17-årig praktikant vid Nasa har upptäckt en ny planet, och han gjorde det tredje dagen på jobbet.

High school-eleven Wolf Cukier arbetade som praktikant vid NASA:s Goddard Space Flight Center i Maryland, USA när han gjorde upptäckten, rapporterar BBC.

Planeten, som fått namnet TOI 1338 b är ungefär lika stor som Saturnus och ligger 1300 ljusår bort i stjärnbilden Pictor. Planeten är dessutom den första som NASA:s TESS-satellit upptäckt som cirkulerar runt två stjärnor istället för en.

Wolf Cukier, som letade just efter en planet som kretsade runt två stjärnor, hittade den genom att granska stjärnornas ljusstyrka och dimning genom ett NASA-teleskop för att se om någon himlakropp passerade framför.

I en intervju med BBC säger Wolf Cukier att sättet som de båda stjärnorna syns från planeten TOI 1338 b liknar den dubbla solnedgången som kan ses på Luke Skywalkers hemplanet Tatooine i Star Wars.

I framtiden hoppas Wolf Cukier på att studiera fysik och astrofysik. En karriär inom rymdforskning är inget han tackar nej till.