Den japanska tekniktidningsjätten Nikkei Business Publications har genomfört en ny undersökning där de plockat isär en Tesla Model 3 för att titta närmare på bilens olika delar och upptäckt teknik som uppskattas vara hela sex år före konkurrenter som Toyota och Volkswagen.

Mest iögonfallande konstaterar Nikkei är Teslas egentillverkade integrerade centrala kontrollenhet, även känd som bilens dator för självkörning eller "Hardware 3". Ett stycke teknik bestående av två egenbyggda AI-chip på 260 kvadratmillimeter som finns i samtliga nya Tesla Model 3, Model S och Model X och vars teknologi, enligt Nikkeis industriexperter, förväntas bli standard tidigast 2025.

Ett faktum som experterna menar skulle kunna omkullkasta hela den nuvarande logistikkedjan för bilindustrin.

Trots att biltillverkare som Toyota och Volkswagen är mer resursstarka menar Nikkeis experter att de är oroliga för att byta till centraldatorer likt den som finns i Tesla Model 3 kommer göra stora delar av deras nuvarande logistikkedja helt obrukbar.

Mängden elektroniska enheter som behövs kommer nämligen minska drastiskt i så fall, vilket kommer slå hårt mot biltillverkarnas underleverantörer och deras anställda. Men om resten av bilindustrin vill ta ikapp Teslas försprång kan det ändå bli tvunget.

Läs också: Teslas autopilot lurad av drönare med projektor