I många dataspel är målet världsherravälde och dit når du oftast med våldsamma metoder. Är konflikterna verkliga så skedde de med stor sannolikhet för dussintals år sedan. Men ett antal nya spel försöker istället belysa verkliga och aktuella konflikter på ett betydligt mer nyanserat sätt.

I Global Conflicts Palestine från danska Serious Games Interactive ikläder du dig rollen som journalist. I en förstapersonsvy går du sedan omkring i ett ockuperat område och målet är att bygga upp förtroendet på båda sidor. Genom att tala med soldater, terrorister likväl som de människor som sitter fast emellan gäller det att skapa förtroende för att få den bästa storyn.

Ett annat spel är Peace Maker från Impact Games, också det under utveckling. Där tar du istället på dig rollen som antingen Israels premiärminister eller Palestinas president. I form av ett turbaserat strategispel ska du sedan försöka hitta en stabil och hållbar lösning på konflikten. Äkta tidningsklipp används för att beskriva ett scenario och du får direkt svar på vad dina handlingar leder till.

Detta kan vara starten på en helt ny genre, dataspel som både är autentiska och aktuella. I och med datorspelens interaktivitet kan detta ge både en intressantare och mer lättillgänglig inblick i komplicerade händelser.

Källa:
http://www.wired.com/news/technology/0,71796-0.html?tw=rss.index