App Store växer så det knakar, och antalet applikationer är nu så pass stort att det faktiskt är svårt att hitta rätt som kund, vilket i sin tur gör det svårare för appförsäljare att nå ut med sina kreationer. Efter den ursprungliga lanseringsperioden, då appen finns synlig på nyhetslistorna, finns risken att appen faller i glömska och begravs i programbutikens djupa vrår.

För att se till att appen fortsätter säljas även utanför topplistorna är det därför viktigt att kunderna får upp den som ett alternativ när de söker på de egenskaper som din app erbjuder. Men App Store fungerar inte som Google.

– Generellt sett är det tämligen bristfälliga sökalgoritmer, om man ska vara helt ärlig, säger sökoptimeringsexperten Simon Sundén, som jobbar som Digital Director på reklambyrån Honesty.

Bristen på information från Apple, ihop med den förenklade tekniken, gör App Stores sökmotor betydligt svårare att jobba med än till exempel Googles. Men det finns saker att hålla i åtanke när det är dags för en applansering:

Beskrivande namn klår roliga namn

Det mest givna är applikationens namn. Trots detta är det en vanlig företeelse i App Store att man hellre döper sin applikation till något som låter roligt än något som faktiskt ger en träff när användaren söker på det som applikationen gör. En rss-läsare som heter Rss Reader har genast ett försprång mot en likvärdig App med ett spexigt, icke beskrivande namn som "Newzy".

Att ha rätt titel är en huvudregel när det gäller all sökmotoroptimering, menar Simon Sundén.

– Det är något som alltid har funnits. Det kommer nog aldrig försvinna, det har en så pass viktig relevansfaktor, säger han.

Få användarna att rösta tidigare

Det är viktigt att användarna tycker till om din app, och ju förr desto bättre.

– Hur många omdömen har du? De som har många omdömen hamnar faktiskt högre upp. Vilket också är lite bakvänt för många, eftersom man oftast ger omdömen eller kommenterar applikationen efter att man har plockat bort den. Det är inte alltid man gör det direkt, det är inte naturligt beteende.

För att få användarna att tycka till om appen i ett tidigare skede är det viktigt att aktivt uppmuntra dem till det. Lägg lite extra fokus på det i appens beskrivning, passa på när det är dags för en uppdatering, eller uppmana till handling inne i själva appen.

Här finns det även utrymme för lite tveksamma metoder, som ändå kan ha stort genomslag.

– Många jobbar med att själva rösta upp applikationen. Många företag som lanserar en applikation säger till sina anställda att gå in och rösta. Det är precis som att folk går in och röstar på Youtube-videor. Sen kan man fråga sig om det är etiskt. Det är en smaksak, säger Simon Sundén.

Nyckelorden styr - spam lönar sig inte

På webben har många satt i system att fylla sajter med alla möjliga slags sökord för att generera trafik. En sån taktik kan resultera i svartlistning hos Google, vilket förstås är förödande, men bara tills nästa spamsajt kan sättas upp. I App Store ser det annorlunda ut, där styr nyckelorden, och att fylla upp beskrivningssidan med hundratals sökord leder bara till att kunderna klickar bort appen.

För att ändra dina nyckelord krävs det en ny uppdatering, och därför är det viktigt att tänka till ordentligt. Vilka ord beskriver din app bäst? Och vilka ord söks det mest på? Här kan Google vara ett hjälpmedel. Kolla upp dina nyckelord på Adwords för att se hur populära de är och vilka varianter det finns att välja mellan. Länk: http://adwords.google.com/select/KeywordToolExternal

Glöm inte gammelwebben

Många av kunderna använder kanske inte ens App Store-söket för att utvärdera vilka alternativ som finns, utan googlar istället på ämnesområdet för att se utbudet, och går sen in på App Store med ett färdigt app-namn i högsta hugg. Därför spelar konventionell sökmotoroptimering in även här - det gäller att ha något att visa upp på den vanliga webben också.

Bättre sök i framtiden


Sökmotoroptimering för App Store är än så länge ganska outforskat territorium, men i framtiden kan det bli intressant för SEO-företagen att plocka upp, menar Simon Sundén.

– Jag är övertygad om, med tanke på hur duktiga apple har varit med sitt spotlight-sök, att de kommer börja förbättra sig när det gäller applikationssökning.

Han nämner särskilt Ipad-lanseringen som ett en möjlig katalysator för utvecklingen av App Stores sökmotor. En mer kraftfull plattform och en större skärm ökar till exempel möjligheterna att införa mer avancerade sökfunktioner.

Snabbkoll:
Välj ett beskrivande namn
Försök få användarna att tycka till om appen
Fokusera på rätt nyckelord
Glöm inte "vanlig" sökordsoptimering på webben