1. Ta reda på vilka journalister och bloggare som tidigare skrivit om liknande appar. Då vet du att de är intresserade. Men tänk bredare än bara teknikmedierna och teknikbloggarna. Fundera på i vilka medier den tänkta målgruppen för din app läser. Finns det branschtidningar som skulle vara intresserade? Eller bloggare som aldrig annars skriver om appar, men bevakar ett ämne som gör att din app kan vara intressant för deras läsare? Sikta in dig på de medier eller sajter som du tror verkligen är intresserade.

2. Skriv ett kortfattat pressmeddelande som börjar med att förklara det viktigaste: vad din app kan göra för användaren. Fokusera på det som är unikt eller mest intressant för just din app eller ditt företag. Det är din "krok" - det som ska fånga uppmärksamheten och dra in läsaren i innehållet. Sedan kan du berätta mer om tekniken bakom, ditt företag eller annat du tror kan vara intressant. Men håll det kortfattat. Du behöver inte berätta allt i pressmeddelandet. Hänvisa till din sajt för mer information (se första delen av denna artikel, i AppRapporten 3). Bättre att mottagarna blir nyfiken och vill veta mer än att de drunknar i information och tröttnar. Pris och lanseringsdatum bör dock finnas med.

3. Mejla ditt pressmeddelande till personer du tro kan vara intresserade. Skriv gärna en kort personlig inledning som berättar varför du tror att just den personen skulle kunna vara intresserad av ditt pressmeddelande.

Till exempel:

"Hej XXXX,

Såg att du skrev om XXXX. Då tror jag att du skulle gilla vår nya app XXXX." Och så vidare.

En eller två rader räcker. Det visar att du inte bara skickar slentrianmässigt och ökar chansen att mottagaren faktiskt ska ta sig tid att läsa om din app.

4. Svara blixtsnabbt på om någon hör av sig och vill veta mer. Vare sig det är på mejl, telefon, Twitter eller vilka kanaler du nu använder. Skribenter är ofta stressade och om en intervjuperson är svåråtkomlig går de vidare till nästa uppslag.

5. Ring upp. När du skickat pressmeddelandet och det gått några timmar kan du ringa upp de mottagare som du tror mest på och kolla att de fått ditt mejl. Var trevlig och fråga bara om de fått meddelandet och om det är något de undrar över. Var lyhörd och tänk på att du upptar någons arbetstid. Om personen inte vill eller hinner prata så tacka för dig och be skribenten höra av sig om hon är intresserad. Påstridigt telefonförsäljarbeteende irriterar mer än det gör nytta och får dig att framstå som en jobbig typ. Sannolikheten att personen ringer dig självmant minskar då drastiskt. Men en person som är hjälpsam, trevlig och lyhörd är det lätt att ringa upp igen när andan faller på.

TIPS: Testa att locka med exklusivitet. Erbjud en inflytelserik journalist eller bloggare att bli först med att rapportera om din nya app. De flesta gillar att känna sig utvalda och vara först med det senaste. Men bli inte arg om ingen nappar. Det handlar om tillfälligheter och vad mottagaren har på sitt bord just den dagen. Och det kan gå lika bra att pitcha till flera samtidigt utan att locka med exklusivitet.

Snabbkoll: Checklista för pressmeddelandet

  • Skriv inte för formellt och trist. Håll en personlig och trevlig ton och var kortfattad.
  • Se till att ha med tydliga kontaktuppgifter till dig själv eller någon annan person som kan berätta mer om din app. Skickar man ett pressmeddelande så ska man vara nåbar.
  • Ha alltid en direktlänk till mer information och högupplösta bilder som går att ladda ner direkt utan krångel. Ha helst både bilder på själva appen och personerna bakom. Kanske även en företagslogga.
  • Skriv en bra rubrik på mejlet som både är tydlig och gärna står ut lite i mejlfloden. Detta är värt att fundera lite extra på.