I Appstore försvinner din app lätt snabbt från topplistan och blir svår att hitta för användarna om de inte vet exakt vad de ska söka på. Men på webben finns massor av möjligheter att få konsumenterna att upptäcka just din app. Här är fem tips för att marknadsföra den smart utanför App Store.

1. Välj ett bra namn
Se till att appen har ett unikt namn som är lätt att komma ihåg. Helst ska namnet också skvallra om vilken typ av app det handlar om. Den ska vara lätt att hitta med Google. Kolla innan så inte ditt app-namn används någon annanstans. Att kalla sin app för till exempel "Gibraltar" är inte så smart ur sökmotorsynpunkt eftersom du kommer att ha svårt att slå dig in bland de högst rankade sökresultaten på Google. Se också till att namnet finns ledigt som domännamn under en bra toppdomän som .com eller .se.

2. Skaffa en sajt
Appen måste ha en egen sajt. Helst under en egen toppdomän. Många användare söker hellre med Google än inne i App Store. Och då gäller det att kunna fånga upp potentiella användare och kunna skicka dem till en bra sajt med information. Köp en domän och släng förslagsvis upp en sajt med gratisvektyget Wordpress. Tänk enkelhet. Allt viktig information ska finnas på förstasidan. Berätta kort vad appen kan göra för användarna. Gärna med video, (se punkt 3). Gör det också lätt att hitta högupplösta bilder på appen och information om den och företaget för journalister och bloggare. Visa länken till App Store tydligt.

3. Gör en video
Gör en demonstrationsvideo som visar det bästa med din app. Lägg upp den på Youtube och bädda in den på din app-sajt. Ofta kan det vara lättare att visa hur fantastisk din app är med rörlig bild jämfört med bara text. Och dessutom är Youtube en av världens tre största sökmotorer.

4. Fixa en fan-sida
Sätt upp en fan-sida åt appen på Facebook. Detta ger dig ännu en kanal för att visa och berätta om din app. Bäst är att dina app-fans kan visa för sina vänner att de gillar din app och på så sätt exponeras den för massor av nya potentiella användare.

5. Koppla ihop med sociala medier
Skapa Twitter- och Facebook-kopplingar i appen som låter användarna berätta för sina vänner vad de gjort i din app. Använd färdigskrivna meddelanden och inkludera en länk till appen i Appstore.

Nästa vecka berättar vi hur du skriver ett pressmeddelande och pitchar din app till journalister och bloggare.