Arlas reklamkoncept "Bregottfabriken" fyller 15 år 2010. Det firar mjölkjätten med att låta Bregottfabriken bli digital och interaktiv. Iphone-appen Bregott Mini Mu är ett spel där användarna får föda upp sin egen digitala kalv.

– Vi kände att vi ville göra något mer interaktivt och mobilen är ju något vi går omkring med hela tiden, säger Karin Rosendahl, varumärkesansvarig för Bregott hos Arla.

Bregott-appens syfte är att stärka varumärkets position hos konsumenterna.

– Mini Mu är en interaktion med varumärket. I Bregotts fall kändes det helt rätt med en digital kalv och spel i hagen, eftersom det är bland korna i hagen vi är vana att se Bregott. Mini Mu har samma anda som Bregott-reklamen, ett lugnt och behagligt tempo med glimten i ögat - så som det ska vara i Bregottfabriken.

Karin Rosendahl ser Bregott-appen som ett intressant test av ett nytt sätt att nå ut till konsumenterna.

– Iphone är en lekfull kanal. Som köpare och kravställare är det lite som i webbens barndom. Man kan inte tekniken fullt ut för att den är så ny och det händer saker hela tiden. Man får prova sig fram och se vad som funkar eftersom det är så nytt.

Men allt har inte gått smärtfritt, berättar Karin Rosendahl. Först blev appen försenad och när den väl lanserades fick servern svårt att klara anstormningen när den snabbt gick upp på topplistan i App Store. Detta retade en del användare. Och sånt syns direkt i betyg och kommentarer på App Store.

Karin Rosendahl råder andra som vill göra något liknande att framförallt ha god framförhållning och testa spelet i målgruppen ordentligt innan lansering. Och att göra detta tillsammans med utvecklarna så att de direkt får ta del av användarnas upplevelser.

Mini Mu-appen har laddats ned 26 000 gånger. En siffra som Karin Rosendahl är nöjd med. Arla har bland annat marknadsfört Mini Mu-appen på Bregottpaketen och på Mjölkpaket vilket hon tror har varit ett mycket bra sätt att locka användare. Men Karin Rosendahl tycker också att App Store i sig är en otrolig kanal för marknadsföring.

Snabbkoll:

Hitta ett tema som användarna kan koppla till ditt varumärke
Se till att it-infrastrukturen är redo för en anstormning om appen slår
Ha god framförhållning
Testa på målgruppen innan lansering, tillsammans med utvecklarna