Populära app-butiker och bättre mobiler får spelandet på mobila enheter att växa explosionsartat. Det menar analysfirman Gartner som förutspår att marknaden för mobilspel kommer att omsätta 5,6 miljarder dollar i år. Det är en ökning med 19 procent från förra året.

Analysfirman förutspår även att marknaden kommer att växa till 11,4 miljarder för 2014.

Hajpen kring mobila app-butiker har öppnat marknaden för fler företag och utvecklare och på så sätt gjort det möjligt för fler att tjäna pengar på mobila spel, menar Gartners analytiker Tuong Nguyen.

Och han tror att konsumenterna kommer att fortsätta betala för sina spelappar.

– Även om vi förväntar oss att de flesta mobila spelare alltmer kommer att välja spel som är "gratis", så tror vi inte att modellen med annonsfinansierade spel kommer att ta fart ordentligt inom de närmaste tre åren, säger Tuong Nguyen i en kommentar.

Mobilspel står dock fortfarande för en liten del av den totala spelmarknaden. Enligt analysföretagen TNS och Newzoo så utgjorde mobiltspel endast 4 procent av den totala amerikanska spelmarknaden 2009. Och fördelningen var liknande även på europeiska marknader som Storbritannien, Frankrike och Tyskland.