Elias Arnestrand, verksamhetsutvecklare på SL 

Många verksamheter skulle tjäna mycket på att ha en egen mobilapplikation. Inte lika många har resurserna att utveckla appar själva. En lösning på det dilemmat är att ta hjälp av det blomstrande utvecklarcommunity som uppstått kring App Store och andra mobilbutiker.

SL, Stockholms Lokaltrafik, är ett exempel. För ett par år sedan bestämde sig företaget för att öppna sina informationssystem med tidtabeller, information om störningar i trafiken och liknande för externa utvecklare. På så vis är det fritt fram för oberoende programmerare att skriva applikationer som drar nytta av informationen och gör den tillgänglig på till exempel App Store.

Idag jobbar ett tjugotal oberoende utvecklare med applikationer som hämtar information ur SLs system, allt från Iphone-applikationer till informationsflöden för digitala skyltlösningar. Iphone-appen Res i Stockholm, en av de mest populära i Sverige, skrevs av en hobbyutvecklare och har ingen officiell koppling till SL - förutom att den bygger på information ur företagets egen databas.

– Vi har en devis om att det finns mer innovationskraft och kreativitet utanför vår organisation än inom väggarna. Det tror vi stenhårt på. Vi kommer aldrig kunna göra de mest nischade tjänsterna mot smala målgrupper själva, säger Elias Arnestrand, verksamhetsutvecklare på SL.

Elias Arnestrand är övertygad om att många fler företag kan dra nytta av utvecklarcommunityn på samma sätt som SL gjort.

Funderar du också på att låta någon annan göra appar åt dig? Då är följande riktlinjer värda att ha i åtanke.

Är du tillräckligt intressant?

SLs strategi fungerar därför att tillräckligt många är intresserade av företagets information, samt att informationen är tillräckligt djuplodande för att bygga användbara applikationer kring. Samma sak måste gälla ditt företag.

Fundera också över syftet med vad du vill skapa. Finns det ett verkligt behov eller är du bara ute efter att marknadsföra dig själv? Hur kan både du och utvecklaren tjäna på applikationen?

– Vi har inte jagat eller marknadsfört det här utan snarare fått påknackningar. Hade ingen ställt frågan hade vi förmodligen inte gjort någonting. Någonstans handlar det om att du själv och communityn måste ha samma mål med arbetet, säger Elias Arnestrand.

Säkerställ att dina system klarar belastningen

Se till att både du och de utvecklare som vill åt din information är helt på det klara med vad som är tillgängligt – och i vilken omfattning. Utvecklare som vill åt informationen i SLs system måste först skriva på ett avtal med företaget. Där regleras bland annat hur hög belastning applikationer får generera på SLs servrar och på vilket sätt informationen ska presenteras. Genom att ställa vissa krav på sina utvecklare kan SL öppna upp större delar av systemen utan att tumma på driftsäkerheten.

– Tidigare hade vi problem med att applikationer vi inte kände till bad våra system om information. När vi sen ändrade någonting så fick inte applikationen det svar den ville ha – det kunde sluta med att våra system kraschade. Genom att teckna avtal med utvecklarna kan vi vara tydliga med syftet och föra en löpande dialog om utvecklingen, säger Elias Arnestrand.

Dokumentera mera!

Om du vill uppmuntra andra att utveckla applikationer åt dig gäller det att göra det lätt för dem att hitta rätt information. Dessutom behöver du fundera över frågor om support och vägledning. Se till att dokumentera dina system ordentligt och ta genast fram ett färdigt paket med api:er. Det sparar tid i framtiden då du slipper skräddarsy lösningar för varje enskild utvecklare och improvisera svar på frågor.

– Det krävs en ordentlig informationsstruktur för att leverera data ut till utvecklarna. Där behövs investeringar för att det ska fungera. Vi skulle också kunna bli betydligt bättre på att supporta de externa utvecklarna, säger Elias Arnestrand.

– SL fokuserar fortfarande på att utveckla egna tjänster. Man skulle kunna vända på det och istället lägga allt fokus på att tillhandahålla information för andra, fortsätter han.

Du bör dessutom förbereda dig på frågor om sponsring och finansiering av utvecklarprojekt, menar Elias Arnestrand.

– Bestäm dig tidigt för om du tycker det är värt att ekonomiskt subventionera tjänsteutvecklingen. Det kommer att bli många frågor om det, säger han.

Sätt tydliga regler för ditt varumärke

Ger du vem som helst möjligheten att bygga lösningar på din information släpper du också kontrollen över hur den presenteras. SL valde tidigt att inte kräva att informationen presenterades i samband med företagets logotyp. Elias Arnestrand menar att det viktigaste är ett tydligt ställningstagande i frågan. Sätt upp tydliga regler för dina utvecklare och nöj dig inte med kompromisser. Kräv antingen att informationen presenteras tillsammans med ditt varumärke, eller att den inte gör det alls.

– Många var oroliga för att folk skulle göra en massa hemska saker med vår information. Så har det inte blivit alls. Jag tror att om vi skulle välja en strategi där vi släckte ned de här tjänsterna istället så skulle vi få betydligt mer badwill, säger han.

– Frågan är vad som är ditt varumärke. Det kanske går att ta det längre än att bara en viss logga alltid ska fronta tjänsterna. För oss är målet att marknadsföra kollektivtrafiken som ett attraktivt alternativ till bilen. Då handlar det om att ha en gemensam ambition med communityn.

Snabbkoll: Innan du släpper dina data

  • Tänk igenom varför du vill släppa in externa utvecklare, och om det finns tillräckligt med intresse
  • Kontrollera att ditt system klarar belastningen
  • Dokumentera dina system ordentligt för att underlätta för utvecklarna
  • Bestäm hur du vill att ditt varumärke ska presenteras