Källa: Distimo

Vill man synas länge på topplistorna i App Store ska man utveckla betal-appar. Det visar i alla fall den senaste rapporten från analysfirman Distimo som specialiserat sig på att ta fram statistik över app-butikerna. Betal-appar stannar i genomsnitt 27 dagar på den allmänna topp-100 listan "Top Overall" i App Store. Detta jämfört med 19 dagar för gratis-appar på samma lista.

Om man bryter ned statistiken och tittar på kategorierna "Games" och "Business" så är skillnaderna mellan betal- och gratis-appar ännu större. I spelkategorin ligger betal-apparna i genomsnitt 39 dagar på topplistan, att jämföra med 21 dagar för gratis-applikatiornerna. Och i Business-kategorin klarar sig betal-programmen 59 dagar i genomsnitt jämfört med 39 dagar för de kostnadsfria alternativen.

Det enda undantaget är nöjeskategorin, "Entertainment", där gratis-apparna faktiskt klamrar sig fast längre på topplistan, nämligen i 43 dagar jämfört med betal-apparnas 38 dagar.

Bland de betal-appar som legat längst på topplistan hittar vi främst spel som till exempel Doodle Jump, Skee-Ball och Bejeweled 2. Och bland gratisalternativen utmärker sig applikationer som Facebook, Pandora Radio och Skype som långkörare på topplistan.

Statistiken antyder alltså att du teoretiskt sett kan uppnå en högre exponering av ditt varumärke genom att göra en populär betal-applikation än en gratis dito - men då ställs det betydligt högre krav på den.