Underskatta inte app-ikonens betydelse för försäljningen. Det är det första den presumtiva kunden ser. I det här läget spelar det ingen roll hur bra din app är, eller hur säljande beskrivning den har. En slarvig ikon ger intrycket av en slarvig applikation och få kommer välja att klicka sig vidare om det inte ser ut som du lagt tid och pengar på formgivningen.

Men ikonens betydelse slutar inte där. När kunden väl har hämtat hem din app gäller det att han eller hon använder den också - om du inte har väldigt kortsiktiga mål. Används appen flitigt ger det möjlighet till merförsäljning genom till exempel uppdateringar. Det är större chans att appen sprids genom word of mouth. Använder kunderna inte din app lär de inte heller ge den något betyg i App Store, vilket i sin tur ger den en sämre placering bland sökresultaten.

Därför är det viktigt att ikonen står sig i konkurrensen med kundens andra installerade applikationer. Trots den smidiga och trevliga användarupplevelsen i Iphone så är det fortfarande inte helt lätt att hitta det man söker när man bläddrar runt bland alla installerade applikationer, och utan en snygg och tydlig ikon riskerar din app att falla i glömska.

Ikonexperten tipsar
John Jacobson är fomgivare på Jacobson Vellinga Design och dessutom expert på piktogram, ikoner som med hjälp av enkla illustrationer representerar objekt eller begrepp. Här tipsar han om fem enkla saker att hålla i åtanke när det är dags att ge din app en ikon.

1. Anlita alltid, eller rådgör åtminstone med, en professionell formgivare.

2. Välj en bra idé och motivlösning. En bra idé låter sig förklaras eller beskrivas i ett telefonsamtal.

3. Skapa en relevant design och tillämpning av befintlig grafisk profil. Se ikonen som en del i varumärkets hela grafiska profil.

4. Förstå kontexten. Skaffa dig en tydlig föreställning om det sammanhang ikonen ska fungera i. Arbeta med ett formspråk som är anpassat för tillämpningen.

5. Reducera och skala bort. Det lilla formatet kräver ofta mycket mer bearbetning. Skapa mesta möjliga association och tydlighet med minsta möjliga medel.