Många appar har en affärsmodell som bygger på annonsering. Men hur ska medieköparna veta var de ska lägga sina annonspengar? För att mobilannonseringen verkligen ska lyfta krävs offentlig statistik som branschen kan lita på. Därför listar den största svenska statistikkällan för webbsajter Kia Index sedan i slutet av förra året nu också trafiken för mobilappar.

Kia Index är Sveriges annonsörers lista av trafiksiffror för svenska webbplatser. De sajter som vill vara med på listan väljer själva att ansluta sig och betala en årsavgift för administration till Kia Index. Det fungerar på samma sätt oavsett om det som mäts är en vanlig webbsajt, en mobilsajt eller en app.

En aktör som visar sin app-trafik på Kia är Aftonbladet.

– Appar och mobilsajter finansieras av annonser och då är det viktigt att vara öppna och visa trafiken. Det är väldigt viktigt för den mobila affären på sikt att fler visar upp sin trafik, säger Johan Åsén, affärsutvecklingschef för mobilområdet på Aftonbladet

Han får medhåll av Mikael Karlsson som ansvarar för Kia Index.

– Ju fler appar som syns desto fler appar kommer att utvecklas tror jag. Om folk ser att "oj är Tv.nu så där stor" då tänker de kanske att de också borde göra en app, säger han.

I dagsläget listas endast en knapp handfull applikationer från större mediaktörer som just Aftonbladet, Schibstedt, Eniro och IDG. Men fler appar är på väg in, berättar flera insatta personer i branschen.

Aftonbladets Johan Åsén tycker dock att det går väl långsamt.

– Jag är förvånad att inte fler visar upp sin trafik. Att fler är på gång vet jag. Men det går trögt. I vissa fall tror jag att trafiken är så låg på apparna att man inte vill visa upp siffrorna.

Apparna på Kia Index
vecka 20:

1. Tv.nu - 123 017 unika webbläsare
2. Aftonbladet - 106 394 unika webbläsare
3. Eniro - 31 288 unika webbläsare
4. IDGs mobilapplikationer - 22 705 unika webbläsare