Användbarhetsexperten Jakob Nielsen har gjort sin första studie av användarupplevelsen i Ipad. Den innehåller många värdefulla lärdomar för utvecklare med ett intresse av Apples nya pekplatta.

Jakob Nielsen klagar på att gränssnittet varierar för mycket mellan olika applikationer för Ipad. Det gör att användarna måste lära sig funktionerna i varje app var för sig. Dessutom lämnar Ipad-applikationerna för mycket utrymme för navigeringsmisstag.

Nielsen är tidigt ute med undersökningen och majoriteten av dem som deltagit är nybörjare på Ipad, vilket är viktigt att poängtera.

Utöver problemen med användarvänligheten kan Nielsen även konstatera att användarna ställer högre krav på applikationer till Ipad till Iphone. Tidigare har Nielsens studier visat att Iphone-användare föredrar appar framför webbplatser - men när det kommer till Ipad är det inte lika självklart.

I en Ipad möter dina applikationer en betydligt högre konkurrens från den vanliga webben - eftersom att Ipad fungerar mer som en vanlig dator. För Iphone-användare betyder den ökade användarvänligheten i applikationerna mycket mer än för Ipad-användare, som i många fall lika gärna kan öppna upp Safari utan några större försämringar av upplevelsen, tack vare den stora skärmen.

Därför är det viktigt att inte snåla med innehållet i applikationen, eftersom den då riskerar att bli förbisedd av användaren. Applikationen måste kunna matcha den vanliga webbplatsen.

Nielsens tips

Se till att din Ipad-app:

  • utnyttjar alla möjligheter i Ipad-plattformen, till exempel snygg grafik, sammankoppling med andra applikationer, eller lokaliseringstjänster.
  • har samma funktioner och utbud som din (eller konkurrentens) vanliga webbplats.
  • ger användarna speciella fördelar eller belöningar för att de väljer appen framför sajten.

Läs hela Nielsens 93 sidor långa rapport här.