Den amerikanska handelskommissionen FTC godkände i dagarna Googles köp av mobilannonsföretaget Admob. Det betyder att sökjätten köpt sig till en dominerande position också inom mobilannonser. Och intressant nog har de Apple att tacka för det.

FTC hänsvisar nämligen i sitt utlåtande till att sedan Apple visat att företaget tänker ge sig in i mobilannonsering på allvar med annonssystemet Iad så föreligger det mindre risk för att Google och Admob ska bli alltför dominanta på mobilarenan.

Det är alltså upplagt för giganternas kamp om de mobila annonspengarna, med Apple i ena ringhörnan och Google i den andra. Så vad betyder egentligen detta för den mobila marknadsföringen framöver?

Att mobil marknadsföring är hett står förstås helt klart. Och en kamp mellan två av världens mest kreativa storföretag lär kunna driva upp utvecklingstakten rejält de närmaste åren. Samtidigt kan det visa sig vara svårt för mindre aktörer att konkurrera med jättarna.

Båda aktörerna kommer att ha ett försprång när det kommer till att visa annonser på sin "egen" hårdvara, alltså mobiler och tablets som kör antingen Iphone OS eller Android.

Apple förbjuder ju som exempel i dagsläget inte andra aktörer att visa annonser på Iphone, Ipad och Ipod Touch. Men Apple har ett försprång gentemot konkurrenterna genom tillgången till exklusiv statistik om användarnas beteende på ovanstående hårdvara. Och nu kommer även Google att kunna ha samma försprång när det gäller hårdvara som kör Android.

Google kommer gissningsvis att fortsätta göra det företaget är allra bäst på, nämligen att utnyttja sina enorma datamängder för att skapa extremt träffande annonsering med enkel utformning. Men köpet av Admob visar att man även tänker mer traditionell varumärkesannonsering.

Apples främsta styrkor ligger istället främst inom form och användarvänlighet, som passar snygg och väldesignad varumärkesannonsering.