Elin Ankerblad är kundansvarig på digitala byrån Doberman som bland andra ligger bakom nyligen lanserade appen Apotekets Pollenkoll och SVTs hyllade Play-app. Hon tycker att en Iphone-app är ett utmärkt sätt för företag att ge varumärket lite extra skjuts.

– Idag är inte konsumenten mottaglig för budskap på samma sätt som tidigare. Därför måste man leverera något som är användbart, säger hon.

Och då passar appar alldeles utmärkt. Där går det att erbjuda sånt som användarna behöver, som till exempel pollenprognoser i mobilen á la Apotekets applikation. Och det finns fortfarande många områden där smarta aktörer skulle kunna skapa nya användbara tjänster, menar Elin Ankerblad.

– Allt är inte gjort ännu. Det gör att det finns ett fönster nu för företag som vill nå ut till konsumenterna, säger hon.

Guldläge alltså. Men hur ska man veta vad användarna behöver?

– Man får titta på det som ligger i eller nära ens bransch. Vad finns det som skulle kunna underlätta folks liv? säger Elin Ankerblad.

Det gäller att inte låsa sig exakt vid de tjänster eller varor som det egna företaget erbjuder. Om dessa inte passar att bygga en app kring så finns det ofta andra närliggande områden där konsumenterna har behov som ännu inte tillfredsställts.

Men appen måste bli riktigt bra, annars kan det vara bortkastade pengar, menar Elin Ankerblad. Utbudet är så stort att det som inte är riktigt bra lätt försvinner i mängden. Och när konsumenter sätter betyg i App Store är de helt hämningslösa, varnar hon.

– Det kan faktiskt vara bättre att vara bäst än att vara först, säger hon.

Hellre skjuta på lanseringsdatumet än att lansera något ofärdigt.

– De där dåliga betygen man får i början. De hänger med även om man uppdaterar och förbättrar appen.

Det gäller att jobba när slutanvändarna från början och hela vägen, menar Elin Ankerblad. På så sätt har man bättre koll på hur de kommer att reagera när appen släpps.

Det är också viktigt att tänka strategiskt på hur man ska jobba i framtiden. Ska man till exempel ha en app för alla företagets tjänster eller flera appar? Såna strategifrågor bör man har svarat på innan man sätter igång. Att göra rätt från början kan spara både pengar och frustration senare.

Man bör också fundera igenom på man ska mäta resultatet. Elin Ankerblad tycker att man, förutom att mäta nedladdningar och hur många som använder appen, även ska göra faktiska användarundersökningar där man frågar användare hur de upplever appen.

– Det är där man får de riktiga insikterna om vilken roll den här kanalen skulle kunna spela i ett mer långsiktigt perspektiv. Det är viktigt att se kundens hela resa genom ett företags tjänster och fundera på var en app kan passa in. Att se det som en del av en helhet och inte som en egen ö, säger Elin Ankerblad.

Snabbkoll: Det här kan företaget uppnå med en egen app

  • Öka kundnöjdheten med företagets produkter eller tjänster
  • Skapa uppmärksamhet.
  • Effektivisera interna processer. Om kunderna till exempel ringer in mycket i ett särskilt ärende kanske de kan göra det i en app istället.
  • Leverera ett högt kundvärde. Underlätta för kunderna i deras vardag.